PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit kruispunt Achterweg / Torenlaan – Valkenburg te gemeente Katwijk

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Zuid-Holland

Geplaatst op Lokaalnieuwsvalkenburgaandegeul.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen Valkenburg aan de Geul
  2. PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit kruispunt Achterweg / Torenlaan – Valkenburg te gemeente Katwijk

Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen provincie

PZH-2023-832021894 / DOS-2022-0006659InleidingDe RijnlandRoute betreft een infrastructuurproject van de provincie Zuid-Holland. Het is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe route wordt er gebouwd aan de economische versterking van de regio en wordt er geïnvesteerd in de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied. De weg lost de huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.Een onderdeel van de RijnlandRoute is het realiseren van het deelproject ‘RijnlandRoute N206 Ingenieur G. Tjalmaweg’. Het tracé loopt van het kruispunt N206-N441 aan de westzijde tot en met de Torenvlietbrug aan de oostzijde (gemeente Katwijk). In het kader van het project wordt het bestaande tracé uitgebreid van 2 x 1 naar 2 x 2 rijkstroken en wordt de weg opgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg tot een autoweg. De weg wordt grotendeels half verdiept aangelegd, er wordt een tweetal ongelijkvloerse aansluitingen (Valkenburg-West en Valkenburg-Oost) aangelegd en de fietsinfrastructuur wordt aangepast. Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit benodigd. In najaar van 2023 wordt het beheer van de infrastructuur waar dit verkeersbesluit betrekking op heeft overgedragen van de provincie Zuid-Holland aan de gemeente Katwijk. Tot het moment van deze overdracht is de provincie Zuid-Holland beheerder van de infrastructuur en daarmee het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit. BevoegdheidGedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten voor de opgavengerichte organisatie van de provincie Zuid-Holland, is deze bevoegdheid door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.Overwegingen ten aanzien van het besluitGelet op:• artikel 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), op grond waarvan wordt aangegeven dat de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot a) het verzekeren van de veiligheid op de weg; b) het beschermen van weggebruikers en passagiers; c) het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d) het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;• artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;• artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;• artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;• artikel 21 BABW, op grond waarvan de motivering van het verkeersbesluit in ieder geval vermeldt welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wvw 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. • artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde;MotiveringUit het oogpunt van (zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW): het verzekeren van de veiligheid op de weg;het beschermen van weggebruikers en passagiers;het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer.is het daarom gewenst om:•de voorrang van de Torenlaan in te stellen op overig verkeer;•de snelheid van de Torenlaan in te stellen op 50 km/u;•een gebod in te stellen voor niet-bestemmingsverkeer op de Torenlaan;•een verbod in te stellen voor fietsers, bromfietsers en voetgangers op de Achterweg in oostelijke richting na het kruispunt Torenlaan/Achterweg;•een 60km/u-zone in te stellen op de Achterweg in oostelijke richting na het kruispunt Torenlaan/Achterweg;•een fiets/bromfietspad in te stellen parallel aan de Torenlaan.BelangenafwegingOverwegende dat•ten behoeve van de aanleg van de Rijnlandroute nieuwe gebiedsontsluitingswegen gecreëerd worden;•deze gebiedsontsluitingswegen het nog aan te leggen wijk Valkenhorst zullen ontsluiten;•een van deze nieuwe ontsluitingswegen de Torenlaan zal zijn;•de Torenlaan de bestaande Achterweg zal kruisen;•er een nieuw kruispunt zal ontstaan;•dit kruispunt duurzaam veilig ingericht dient te worden;•de doorstroom van de Torenlaan zo goed mogelijk gewaarborgd dient te blijven;•het nieuwe kruispunt Torenlaan/Achterweg buiten de bebouwde kom zal vallen;•hierdoor de voorrangsbebording daarop juist zal moeten worden geplaatst;•er wettelijk toegestaan is om op de Torenlaan 80 km/u te rijden wanneer deze buiten de bebouwde kom valt;•deze snelheid niet gewenst is door onder andere de kruising met langzame (landbouw)voertuigen;•er mogelijk percelen ontsloten zullen worden op de Torenlaan;•een snelheid van 50 km/u veiliger is voor de Torenlaan;•het verkeersaantal op de Achterweg gering is;•de Torenlaan dus voorrang dient te krijgen op overig verkeer;•de Achterweg nog steeds een 60 km/u-weg dient te blijven;•de Achterweg na het kruispunt Achterweg/Torenlaan in oostelijke richting een ontsluitingsweg is voor voornamelijk agrarische activiteiten;•hierdoor veel ontsluitingen van percelen aansluiten op de Achterweg;•het instellen van een 60 km/u-zone gebied hier wenselijk is;•de inrichting van de weg volgens richtlijnen van het CROW gerealiseerd zal worden;•hierdoor de snelheid duidelijk wordt uit het wegontwerp;•een snelfietsroute aangelegd wordt parallel aan de ir. Tjalmaweg;•de wijk Valkenhorst ook verbonden dient te worden op deze snelfietsroute;•er een fiets/bromfietspad gerealiseerd zal worden parallel aan de Torenlaan;•asmarkering zal worden toegepast op de fiets/bromfietspaden;•de Torenlaan direct naar de nog te realiseren wijk Valkenhorst zal leiden;•hier voornamelijk de functie wonen en recreëren zal plaatsvinden;•het gewenst is om alleen bestemmingsverkeer toe te staan op de Torenlaan;•het niet gewenst is om grote landbouwvoertuigen naar de wijk te leiden;•een verbod voor niet-bestemmingsverkeer benodigd is;•de aanleg van Valkenhorst nog niet op korte termijn gerealiseerd zullen worden;•dat de doorgang van de Torenlaan nu tijdelijk afgesloten wordt;•wanneer deze aansluiting gerealiseerd wordt een nieuw verkeersbesluit zal gemaakt worden om de afsluiting op te heffen,de maatregel de vrijheid van verkeer waarborgt;•alles tegen elkaar afgewogen is de te nemen maatregel dus in ieders belang.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:• De Torenlaan in te stellen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom middels het plaatsen van de borden B1 volgens bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (verder: RVV 1990) ter hoogte van de kruising na de 1.Achterweg / Torenlaan (gezien in noordelijke rijrichting), en2.Achterweg / Torenlaan (gezien in zuidelijke rijrichting),en het plaatsen van de borden B6 volgens bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientandmarkering volgens de richtlijnen van het CROW, ter hoogte van de kruising1.Achterweg / Torenlaan (gezien in oostelijke rijrichting), en2.Achterweg / Torenlaan (gezien in westelijke rijrichting),waar de haaientand markering zal worden aangebracht voor de blokmarkering voor het fiets/bromfietspad op de Achterweg;• De voorrang voor de Achterweg in te stellen voor het fietspad middels het plaatsen van de borden B6, inclusief haaientandmarkering volgens de richtlijnen van het CROW, op het fiets/bromfietspad ter hoogte van1.kruising fiets/bromfietspad en Achterweg (zowel gezien in noordelijke als zuidelijke rijrichting);• De snelheid van de Torenlaan na het kruispunt van 50 km/u in te stellen middels het plaatsen van de borden A1-50 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van na de kruising1.Achterweg/Torenlaan (gezien van noordelijke rijrichting), en2.Achterweg/Torenlaan (gezien van zuidelijke rijrichting);• De rijrichting en plaatsing op de weg op de Torenlaan te bepalen middels het plaatsen van de borden D2 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van kruising1.Achterweg/Torenlaan (gezien van noordelijke rijrichting), en2.Achterweg/Torenlaan (gezien van zuidelijke rijrichting);• het kruispunt welke gecreëerd wordt door de T-kruising van twee wegen welke beide Achterweg genoemd zijn in te stellen als voorrangskruispunt voor het verlengde van de Achterweg door het plaatsen van de borden1.B4 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van T-kruising Achterweg/Achterweg (gezien in oostelijke rijrichting2.B5 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van T-kruising Achterweg/Achterweg (gezien in westelijke rijrichting3.B6 volgens bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientandmarkering volgens de richtlijnen van het CROW, ter hoogte van T-kruising Achterweg/Achterweg (gezien in zuidelijke rijrichting;• De Achterweg vanaf de Torenlaan in westelijke rijrichting in te stellen als 60 km/u weg middels het plaatsen van het bord A1-60 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Torenlaan/Achterweg (gezien in westelijke rijrichting), en het aanbrengen van grondmarkering op de Achterweg volgens duurzaam veilig ontwerp, zoals beschreven in de richtlijnen van het CROW;• De Achterweg vanaf de Torenlaan in oostelijke rijrichting in te stellen als 60 km/u-zone middels het plaatsen van twee borden A1-60zb ter hoogte van de T-kruising Achterweg/Achterweg (gezien in zowel oostelijke als noordelijke rijrichting), en het aanbrengen van grondmarkering op de Achterweg volgens duurzaam veilig ontwerp, zoals beschreven in de richtlijnen van het CROW, en het aanbrengen van zone markering; • De 60 km/u-zone op de Achterweg op te heffen na de T-kruising middels het plaatsen van twee borden A1-60ze ter hoogte van de T-kruising Achterweg/Achterweg (gezien in zowel zuidelijke als westelijke rijrichting);• Een verbod voor voetgangers, fietsers en bromfietsers in te stellen op de Achterweg in oostelijke richting na het kruispunt Achterweg/Torenlaan middels het plaatsen van de borden1.C16 volgens bijlage 1 van het RVV 1990, en 2.C15 volgens bijlage 1 van het RVV 1990ter hoogte van het kruispunt Achterweg/Torenlaan (gezien in oostelijke rijrichting);• Een fiets/bromfietspad parallel aan te Torenlaan in te stellen middels het plaatsen van de borden G12a volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van1.de kruising Achterweg/Torenlaan (gezien in noordelijke rijrichting), en2.de kruising Achterweg/Torenlaan (gezien in zuidelijke rijrichting), 3.de aansluiting van het fiets/bromfietspad op de Achterweg, in westelijk richting vanaf de Torenlaan (gezien in oostelijke rijrichting),en daarbij ook het einde van het fiets/bromfietspad aan te geven middels het plaatsen van het bord G12b volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 (gezien in westelijke rijrichting) ter hoogte van de aansluiting fiets/bromfietspad op de Achterweg, westelijk gelegen van het kruispunt Achterweg/Torenlaan;• Een verbod in te stellen voor niet-bestemmingsverkeer op de Torenlaan na het kruispunt Achterweg/Torenlaan in zuidelijke rijrichting middels het plaatsen van het bord D7 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Achterweg/Torenlaan met een onderbord OB, met de tekst “uitgezonderd bestemmingsverkeer”, volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 (gezien in zuidelijke rijrichting);• De doorgaande weg van de Torenlaan in zuidelijke rijrichting tijdelijk af te sluiten voor zowel het fiets/bromfietspad als de rijbaan tot nieuwe ontwikkelingen zich hebben gerealiseerd middels het plaatsen van het bord C1 volgens bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met een BB15-2 hek, ter hoogte van kruising Achterweg/Torenlaan (gezien van zuidelijke rijrichting);• Deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bijlage;• Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.Bezwaar en voorlopige voorzieningTegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsvalkenburgaandegeul.nl Redactie

Lokaalnieuwsvalkenburgaandegeul.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Valkenburg aan de Geul. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Valkenburg aan de Geul

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.